Dag 17 San Diego

9 januari 2017 - Yuma, Arizona, Verenigde Staten

San Diego is echt leuk! Vriendelijk stadje hier, prettige mensen, laidback sfeertje...
Zo jammer dat we morgen weer vertrekken. Ik zou graag langer willen blijven, maar dan wel met beter weer. Dat gooide vandaag nogal roet in het eten. We werden wakker met regen en toen we het hotel uitliepen om te ontbijten in een naastgelegen tentje, zagen we een busje van Fox Weather met een wegwapperende reporter vertellen dat het vandaag zou gaan stormen.
We laten ons niet kennen en zetten koers richting National Park Cabrillo, in het puntje van San Diego. We rijden langs een terrein wat volgens ons een marinebasis is. Links en rechts van de weg zijn militaire graven te zien, met honderden (duizenden?) witte gedenkstenen, zoals we ook in Normandië zagen.
Cabrillo is een nationaal monument voor de gelijknamige ontdekkingsreiziger, die als eerste Europeaan voet aan de Amerikaanse Westkust zette. Er is op het hoogstgelegen punt een vuurtoren geplaatst, die we kunnen bezichtigen. Vanwege het slechte weer is het uitzicht helaas niet geweldig, maar we zien Mexico en we zien heel in de verte ook walvissen!! Superleuk!
Dan rijden we het pad naar beneden en wandelen het laatste stuk naar de tidal pools. Rangers en vrijwilligers lopen rond over de rotsen en wijzen ons op een paar verstopte zeebewoners. Zo zien we een octopus, een flinke kreeft, een reuzenzeeslak, een paar krabbetjes en een heleboel kleurige anemonen en heremietkreeftjes. En boven ons vliegen pelikanen, die regelmatig met een loodrechte duik naar beneden het water in duiken.
De rotsen zijn enorm glad en op Jp na, lopen we op sneakers. Niet heel handig. Jp is dan ook de enige die nog droge voeten heeft na twee uur klauteren en genieten van het leven in en rond de poeltjes.
Eigenlijk lijkt het weer nu wel mee te vallen. Ik wil nog meer van San Diego zien, maar Jp wil graag nog naar de outlet aan de Mexicaanse grens. We besluiten langs de haven te rijden en te kijken of we daar nog even kunnen stoppen, maar daar kunnen we alleen parkeren voor 15 dollar en daar hebben we geen zin in.
Dan maar naar de outlet. Ik word er niet heel blij van, maar vind toch nog een leuk vestje en Jp koopt shirts en een jas. Voor de kinderen is er weinig.
Op weg naar het hotel stoppen we bij een supermarkt, kopen sushi en fruit voor het avondeten en merken dan op dat het hier aan de kust inderdaad enorm hard waait.
Morgen wil ik graag nog even langs de promenade bij het strand wandelen voor we richting Yuma vertrekken.