Walvissen, dolfijnen en zeehonden

29 april 2019 - Plymouth, Massachusetts, Verenigde Staten

28 april - walvissen!

Wow, wat een topdag vandaag zeg!

Om 11u moesten we ons melden aan de Town Wharf in Plymouth voor de whale watch tour, die ik thuis al had geboekt. We stonden vrij lang te wachten voor we de boot op mochten, dus waarom we er zo vroeg moesten zijn was ons niet duidelijk.

Om 12u vertrok de boot. Een dame met een flikkerend wit en perfect bovengebit en een slecht ondergebit (sorry, dit viel zo op! Ik moest aan die scène met Kermit de Kikker met kunstgebit denken) was onze host tijdens de tour. Ze vertelde ons de regels op de boot, veel informatie over de haven en wat we onderweg zouden zien. Omdat het een koude dag was (zo’n 8 graden) raadde ze alle bezoekers aan om binnen te gaan zitten. Daar was het lekker warm en konden we eten en drinken halen. Maar zodra er wat te zien viel spoot iedereen aan boord naar buiten om al klappertandend te gaan kijken naar alles wat er te zien viel.

Na ongeveer een half uur werden al de eerste walvissen gespot!! Van een afstandje zagen we zo’n negen dwergvinvissen!! Het was helaas te ver om goede foto’s te kunnen maken, maar dat zou later helemaal goedkomen. Machtig gezicht om die zwarte lichamen te zien bewegen net boven de wateroppervlakte. Ook zagen we heel duidelijke het spuiten van water.

Vervolgens zagen we zeker een uur weinig. Ergens was ik een beetje teleurgesteld omdat ik dacht dat het hierbij zou blijven. Toen dook er een verdwaalde zeehond op met zijn koppie boven water aan de rechterkant van de boot en even later een Noordse vinvis aan de andere zijde. Die laatste schijnt zich maar zelden te vertonen dus dat was best bijzonder! Nog even later verschenen er weer een paar zwarte bulten boven water, maar deze verdwenen net zo snel als dat ze waten verschenen.

De dame met de witte tanden zei door de luidspreker dat de kapitein geen tijd wilde verspillen aan dieren die maar kort boven water zouden komen en daarom voeren we een paar mijl verder naar een plaats waar meestal veel dieren te zien zijn. En dat was absoluut een goede keuze, want woooow... wat hebben wij veel gezien!! Op een gegeven moment verschenen er een paar gewone dolfijnen en witgestreepte dolfijnen. Ook zagen we weer spuiters van walvissen boven water en heel veel nieuwsgierige zeehondenkoppies!! De boot kon heel dichtbij komen en de dame vertelde door de speaker dat ze nog nooit zoveel zeehonden bijelkaar had gezien!

Tussen al die dieren bewogen een stuk of vier bultruggen. Op en neer golfden ze door het water waarmee ze telkens met hun enorme staarten op het water sloegen. Zooooo magisch om te zien! De boot heeft de hele groep met dieren zeker wel een half uur kunnen volgen. Ik voelde me echt even zielsgelukkig dat we dit hebben kunnen zien. Wat bijzonder!!! Wel zijn we koud tot op het bot, want we hebben toch best veel tijd buiten aan dek gestaan.

Pas tegen half vijf waren we terug op de kade. Even vergeten dat het zondag was en dat er niks meer te eten was in de camper. Via Tripadvisor een restaurantje gezocht en uitgekomen bij de Boston Tavern, zo’n tien minuten rijden van de camping. Die app heeft ons de afgelopen jaren al op vele leuke en verrassende plekken gebracht over de hele wereld en nu zaten we weer in een hele leuke, uberAmerikaanse sportsbar waar je heel lekker kon eten. Eigenlijk hadden we niet veel trek, we zijn sowieso alle vier geen grote eters, dus we bestelden niet te veel.

Oh ja. Amerika. Iets met grote porties?? Manuel nam alleen nachos, maar kreeg een ovalen schaal ter grote van twee borden helemaal vol. Emilie zag niks van het kindermenu dat ze wilde, dus bestelden we uienringen en friet voor haar. Ze kreeg een megaportie van beiden... pfft. Jp nam gehaktbrood met spek en champignons, groente en aardappelpuree. Ook weer meer dan hij op kon. En ik bestelde een mixschotel scalops en clams (st jacobsschelpen en mosselen) met friet en krijg een flinke portie. Wel heel jammer dat alles op mijn bord in de frituurpan heeft gezeten.

De jongen die ons bediende kwam een aantal keer vragen of alles oké is. Ik verstond hem verkeerd en blijkbaar heb ik nog twee extra bier besteld. Pffft. We knalden alle vier uit ons broek. Toch, het eten was lekker en het was heel gezellig!!

Na het eten zakten we in een stoel in de camper, reden we naar de camping en kwamen de RV niet meer uit omdat het - verdorie! - weer begon te regenen!

1. Ineke breeman:
    29 april 2019
    Wat een geweldige ervaring,ik snap dat jullie ervan genoten hebben, 💋
  2. Fija Groeneveld:
    1 mei 2019
    super gave foto's en idd grote portie's op de borden,