New York City

22 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

21 april - hele dag New York City

‘Zullen we de trap nemen’, zei Emilie vanmorgen. ‘Eh... we zitten op de 17e verdieping, schat.’

Onze hotelkamer in Four Points by Sheraton is best oké, aardig netjes en schoon, maar wel klein en de twee bedden zijn ook smal: formaat twijfelaars. Het was dus even proppen met z’n vieren vannacht. De kinderen sliepen allebei om 19u al. Manuel zelfs met zijn bril nog op. Jp en ik zijn ook vroeg gaan slapen en we werden met behoorlijk wat wakkere uurtjes tussendoor pas om 7u vanmorgen echt wakker. Hoppa, we zitten dus mooi al in de nieuwe tijdzone.

Rond 8u zijn we op pad gegaan, met als eerste doel van de dag een ontbijt scoren.

Er is nog niet veel open (te vroeg? Pasen?), maar we komen een fantastisch tentje tegen met een bakkerswinkel dat wel open is. De kinderen willen heel graag pancakes eten en ze bestellen daarom de ‘mini Dutch pancakes’ van de kaart. Voor Emilie met bessen. Drie keer raden wat hun eerste echte New Yorkse ontbijtje was: juist. Poffertjes!! Zo grappig!

Jp en ik hebben een hele lekkere breakfast sandwich met avocado, bacon en ei plus een bosbessenmuffin gedeeld. Superlekker allemaal! Kost wel wat, maar alles in NWC is duur.

Na het ontbijt moest Emilie heel nodig bij Dunkin Donuts wat kopen voor later op de dag. Oké dan maar.

Met de zoete buit gaan we op weg naar de free Staten Island Ferry. We moeten natuurlijk wel even langs de Statue of Liberty en met de ferry is een makkelijke manier en ook nog eens gratis en daar houden wij van.

Na ons boottochtje lopen we via Battery Park naar Ground Zero. Vooraf hebben we de kinderen natuurlijk alles verteld over 9/11 en ze zijn behoorlijk onder de indruk. Wij ook. Al die namen van slachtoffers op dat reusachtige monument...

We besluiten van daaruit de metro te nemen richting Central Park. Als we daar in de buurt uitstappen vallen de lichtreclames ineens erg op. We zijn op Broadway. Links is Central Park en rechts is Times Square. Dat laatste moet eigenlijk in het donker, maar we zijn er nu dus we gaan maar een kijkje nemen. Best tof! We kopen in een souvenirwinkel nog even een kitscherige flessenopener voor de verzameling (die uit Vegas is stuk) en moeten van de kinderen ook de M&M Store weer in.

Dan omdraaien en naar Central Park. Inmiddels zijn de wolken weggetrokken en is het af en toe zelfs warm. Het is inmiddels half één en we hebben weer trek gekregen. Bij een stalletje aan het begin van het park kopen we een kipsalade, een hotdog, een portie kip met friet en twee smoothies. Bijelkaar toch weer zo’n 30 dollar. Het smaakt prima!

Het is erg druk in het park. Veel families en mensen met sjieke kleding (net uit de kerk misschien?) en we zien ook een aantal bruidsparen die foto’s laten maken. Eekhoorntjes en vogels scharrelen rond tussen alle bezoekers. Die zijn niet bang.

De kinderen vermaken zich een half uur in de speeltuin. Dan lopen we verder en komen ondertussen heel wat artiesten en performers tegen. Een kerel maakt levensgrote zeepbellen en dat is echt een gaaf gezicht. We blijven even kijken en geven de man een dollar.

Bij de Bethesda Terrace and Fountain is het ook heel erg druk. Verderop zien we een groep streetdancers, omringd met publiek. Ze maken er een leuke show van, maar hun interactie met het publiek en eigenlijk ook hun act zelf doen JP en mij zoveel denken aan de act die we 2,5 jaar geleden in Venice Beach, Los Angeles hebben gezien. Ik krijg de indruk dat het woord voor woord hetzelfde is. Zijn het soms dezelfde gasten die van stad naar stad reizen? Zou wel heel toevallig zijn...

Superleuk, je kan wel een dag vullen met rondlopen en mensen kijken hier. De kinderen zijn wel even klaar met het vele lopen en daarom besluiten we met de metro naar het hotel terug te gaan om even uit te rusten. Het is 15u en we zijn al vanaf 8u vanmorgen de stad aan het verkennen. Op mijn mobiel zie ik dat we al 12 kilometer hebben gelopen vandaag.

Tot een uur of 17 hangen we op bed (alle vier), kijken tv (kids), zoeken we (ik) de route hoe we morgen naar de pick up plaats van de camper moeten, checken we mails en appjes (Jp) en tikken we (ik) dit stukje.

We gaan nog even de stad in om wat te eten. Jp, Manuel en ik willen graag een pokebowl proberen. Emilie houdt het liever bij de Burger King. Eigenlijk storten we nu allemaal in. Toch die jetlag.

Terug naar het hotel, waar Manuel met zijn bruisbal in bad gaat. Het is half zeven maar we hebben echt geen puf meer om iets te ondernemen. Best jammer want voorlopig komen we niet meer in NYC. Morgenochtend moeten we Road Bear bellen om te vragen hoe laat onze camper klaar is. Dat had gisteren gemoeten, maar toen zijn we het helemaal vergeten. Nou maar hopen dat onze camper niet pas om 16u klaarstaat, omdat we te laat zijn met bellen... we weten het morgen.

1. Ineke breeman:
    22 april 2019
    Leuk om jullie verhaal te lezen! Dikke kus💋💋